Het nood-en interventieplan bundelt de werkwijze en de afstemming van alle betrokken disciplines om een (dreigende) noodsituatie te beheersen.

  • Het gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan (GANIP), kan worden aangevuld met een bijzonder nood- en interventieplan (BNIP) voor specifieke risico’s, zoals evenementen, wateroverlast, hittegolf, ...

 

De 5 betrokken disciplines

  1. Hulpverleningsorganisaties (o.a. de brandweer)
  2. Medische, sanitaire en psychosociale hulpverlening (zoals ziekenwagens, Rode en Vlaamse Kruis, ...)
  3. Politie (zowel lokaal als federaal)
  4. Logistiek (zoals civiele bescherming, leger, logistieke en technische diensten, ...)
  5. Communicatie

Deze 5 disciplines vergaderen in het multidisciplinair overlegorgaan, de gemeentelijke veiligheidscel. 

 

De fases in een noodsituatie

Welke fase er wanneer afgekondigd wordt, gebeurt in overleg met de verschillende disciplines. Het afkondigen van een fase kan enkel door de beleidsverantwoordelijke.

In totaal zijn er 3 verschillende fases:

  1. Gemeentelijke fase - Burgemeester
  2. Provinciale fase - Gouverneur
  3. Federale fase - Minister

De coördinatie gebeurt steeds op 2 niveaus:

  1. Het operationeel niveau: de coördinatie op het terrein zelf, de Commandopost Operaties (CP-OPS).
  2. Het beleidsniveau dat samenkomt in het Coördinatiecomité (CC).

In beide niveaus zijn alle disciplines vertegenwoordigd.

 

Informatie aan de bevolking

  • via BE-Alert, de alarmeringstool van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken. Deze tool maakt dat je in een noodsituatie onmiddellijk een sms,telefoon of e-mail krijgt met de nodige informatie of te nemen maatregelen.
  • via de website
  • via Facebook
  • via Twitter